EN SCENE TIL ET FORMÅL

19.09.2012
Både Stavanger Konserthus og Rogaland Teater bør få lov til å være spesialister på sitt område. Derfor er det viktig å vektlegge spesialscener fremfor hybridløsninger.

Gratulasjonene har stått i kø den siste uke, og med god grunn. Med det nye konserthuset og hele Bjergstedsvisjonen har fylket fått et etterlengtet kulturløft.
Som en Tore Renberg i toppform sa under åpningen: "nå sidde me pigede her, dette blir steinkjekt",  det er bare å stemme i, gratulere og ta av hatten for alle dem som har jobbet huset frem til realitet.

Som bekjent er Rogaland Teater i full gang med å planlegge et fremtidssikret og moderne hus for scenekunst, et prosjekt vi har valgt å kalle Sceneskifte. Arbeidet er fortsatt i startgropa hvor vi definerer husets nødvendige funksjoner og størrelse og har fremtidige utfordringer med å utrede mulige plasseringer, arkitektkonkurranse og finansiering.

I arbeid med Sceneskifte møter vi ofte spørsmålet hvorfor Rogaland Teater ikke i sin tid slo seg sammen med Konserthuset og bygde et felles hus. Det er naturlig at en slik tankegang dukker opp nå som et nytt konserthus står funklende her i byen, og sambruksmodellen mellom symfoniorkester og teater er blitt benyttet ved Kilden i Kristiansand.

Rogaland Teater takket i sin tid nei til et eventuelt sambruk av fasiliteter med Stavanger konserthus. Når man kikker i bakspeilet mener jeg den beslutningen var et klokt valg , og det er det flere grunner til.

For det første er Stavanger ikke Kristiansand, og Rogaland Teater er heller ikke Agder Teater. Med en forventet befolkningsvekst på 35% i regionen frem mot 2030, og Rogaland Teaters høye produksjonsnivå, mener jeg at Stavanger har plass til både et særegent konserthus og et teater. Vi skal få lov til å være eksperter på vårt område og bygge hus som er spesifisert ut i fra et bestemt formål. Det er utallige kulturhus rundt om i landet som har benyttet en sambruksløsning, med både gode og mindre heldige resultater.

En av fordelene er naturligvis at det gjerne er enklere å realisere bygget og forsvare kostnadene når flere brukere går sammen. Derfor er en slik løsning spesielt nyttig i mindre samfunn hvor forskjellige institusjoner kan dra nytte av hverandre. Stavangerregionens størrelse, fremtidige potensiale og kulturelle historie med de to dominerende kulturinstitusjonene, legger derimot grunnlag for at Stavanger konserthus og Rogaland Teater får beholde sin posisjon som ekspert på sitt område.

Når man spesifiserer et multifunksjonelt hus, vil man alltid gå på kompromiss med den enkelte institusjons behov, for å kunne ivareta en fleksibilitet som kan benyttes til flere forskjellige formål. Tidlig i prosessen med konserthuset, vurderte man å satse på et enkelt scenerom som skulle dekke alle behov, både akustiske og forsterkede lydopplevelser. I dag kan vi heldigvis være glad for at man i sin tid valgte å gå for en annen løsning med to scener, hvor Valen og Zetlitz får lov til å være fullendte på hver sin måte.

En scene er nemlig ikke bare en scene, men er nøye dimensjonert og tilrettelagt for det som produseres og presenteres. Den multifunksjonelle Zetlitz-salen vil være perfekt til scenekunst i storformat. En slik dimensjonert scene vil derimot trolig ikke være aktuell i et fremtidig teaterhus, hvor intimitet og nærkontakt mellom publikum og aktører står høyt på prioriteringslisten.

Vi skal være stolte av at Stavanger nå har fått to nye scener som er særegne og tilbyr nye formater som vi aldri før har hatt her i regionen. Rogaland Teater vil benytte seg av disse mulighetene når vi presenterer kunst som passer inn i disse sceneformatene. Dette gjør vi allerede nå i høst, hvor vi presenterer teaterkonserten Mozart. Storslagen musikk i et visuelt fyrverkeri som vil passe sublimt inn i forholdene i Zetlitz. Derimot vil en monolog av Lars Norén falle godt og grundig til jorden på en slik scene.

Sceneskifte rir videre på Stavanger konserthus’ suksess fra åpningen og følger utviklingen nøye, slik at vi en gang i framtiden kan tilby et nytt tidsriktig teater med unike scenerom som er tilpasset formålet. Du er herved invitert til å delta på reisen.


/tilbake