Sceneskifte
Rogaland Teater planlegger et nytt, moderne,
miljø- og tidsriktig teaterhus for fremtiden.
Sceneskifte
Sceneskifte
Sceneskifte
TEATRET PÅ STUDIETUR

26.04.2012
Ansatte på let etter gode referansebygg

I april 2012 dro teatret på studietur til Leicester og Stratford-upon-Avon og besøkte henholdsvis The Curve og Royal Shakespeare Company. Valget falt på disse to teatre i England fordi de på hvert sitt ytterpunkt er eksempler på hva et teater kan inneholde. Et teater og dets scenerom er skreddersydd til formålet, og de erfaringer vi tok med oss hjem bekrefter hvor viktig det er at Rogaland Teater definerer teatrets form og fasiliteter ut fra det kunstneriske innholdet huset skal romme.

The Curve i Leicester stod ferdig i 2008 og bærer preg av å være et slags kulturhus som skal romme en masse forskjellige forestillinger. Teatret produserer en håndfull forestillinger selv, men fokuserer hovedsakelig på store gjestespill fra for eksempel West End i London. Deres produksjonsfasiliteter som blant annet verksted er nærmest ikke-eksisterende på huset, og det er minimalt med lagerplass. Hovedscenen er upersonlig og lite intim, - to kvaliteter vi verdsetter høyt på Rogaland Teater. The Curve er nok derfor ikke særlig god referanse for vårt teater, men det er like så viktig å definere hva vi ikke ønsker, slik at vi er rustet til å ta de rette valgene når vi legger rammene for en fremtidig arkitektkonkurranse.

I 2010 åpnet Royal Shakespeare Companys nye hovedscene etter en totalrenovering av den gamle på teatret i Shakespeares fødeby Stratford-upon-Avon. RSC er et veldig godt eksempel på en ombygning hvor det er lykkes å blande nytt med gammelt, hvor man har beholdt stemningen, sjelen og historikken i bygningen. Som navnet tilsier, spilles det kun forestillinger med utgangspunkt i Shakespeares verker og teatret er for det mest selvproduserende, hvilket betyr at de er fullt utrustet med de nødvendige fasiliteter som verksted, systue o.l. 

RSC tar utgangspunkt i hvordan man spilte Shakespeare i gamle dager, og har defor, sett med nordiske øyne, valgt en litt utradisjonelt form på scenerommet som engelskmennene kaller "thrust stage". Kort fortalt betyr det at publikum sitter på tre sider av scenen, og bryter dermed med den mer tradisjonelle titteskaps modellen som vi kjenner fra vår egen hovedscene. Fordelen med "thrust"-modellen er at du oppnår en bedre intimitet mellom publikum og skuespillerne på scenen, enn hva du gjør med en proscenium åpning slik vi er vant til. På hovedscenen i Stratford upon-Avon har de 1040 plasser, men bakerste sete er kun 15 meter fra scenekanten. Dette gir et nærvær til scenen som er ganske unik og skaper et godt forhold mellom aktør og betrakter, - noe vi prioriterer høyt når vi definerer rammene for et nytt teater i Rogaland for fremtiden.

Søk gjerne "thrust stage" på google, for å se litt bilder av hvordan er slik scenerom ser ut rent fysisk. Jeg tror de fleste på studieturen ble inpirert av RSC og denne formen å presentere teater på, noe vi selvfølgelig tar med oss videre i prosessen.

Og skulle du være på de kanter av England, kan jeg varmt anbefale en tur forbi sjarmerende Stratford-upon-Avon og RSC. Byen oser av Shakespeare, teater, middelalderen, koselige restauranter, tea rooms og nytappet ale :)

/tilbake
Rogaland Teater Sceneskifte

Teaterveien 1, N-4005 Stavanger

Tlf: 51 91 90 00


sceneskifte@rogaland-teater.no

Rogaland Teater